13. apríla 2017

Nechajme sa uniesť oceánom

Pôvodne som si chcela dať na malú chvíľočku od čítania pauzu, hlavne kvôli tomu, že som v priebehu predchádzajúcich dvoch týždňov prečítala prvé dve časti Rothfussovho Príbehu Kráľovraha a skrátka, chcela som niektoré veci viac vstrebať. Avšak, keď som v kníhkupectve zazrela obálku knihy, na ktorú som sa tešila už nejaký čas predtým, ako oficiálne vyšla v našom jazyku, nemohla som odolať :-).
Na začiatok musím ešte prehlásiť, že som jednou z tých, ktorí nečítali sériu Selekcia, čiže môj názor na knihu bude možno trošku špecifický a neprifarbený porovnávaním s predchádzajúcimi autorkinými dielami.





Autor: Kiera Cass
Originálny názov: The Siren
Žáner: YA, Fantasy, Romantika
Goodreads hodnotenie: 3.79



"Už nedokážem žiť ani vo vlastnej koži. Celé tie roky sa pýtam sama seba, či som naozaj stelesnením zla. Teraz som konečne prišla na správnu odpoveď...
Nikdy som sa nemohla zamilovať. Lásku som predsa vraždila zakaždým, keď som spievala..."





Oficiálna anotácia

Oceán zachránil Kahlen pred smrťou. Je to už dávno, no odvtedy mu slúži ako siréna. Svojím spevom láka neznámych do hlbín mora, aby tak splatila dlh. Navzdory tomu, že jej jediné slovo môže zabiť, nedokáže odolať pevnine. Pozoruje ľudí, túži sa s nimi zhovárať, smiať sa a žiť slobodne medzi nimi. Kahlen je odhodlaná „odpykať si trest“ v samote… až kým nestretne okúzľujúceho a starostlivého Akinliho. Zosobňuje všetko, po čom kedy túžila. Nesmie s ním však prehovoriť. Všemožne sa snažia komunikovať, úžasne si rozumejú a ich vzťah rýchlo prerastá do priateľstva. Či chcú, alebo nie, spútava ich láska... Oceán však má svoje pravidlá a žiadna siréna by sa nemala zamilovať do človeka. Kahlen musí Akinliho opustiť. Človek nesmie poznať morský svet sirén. Avšak po rokoch poslušnosti sa Kahlen rozhodne nasledovať hlas svojho srdca.


Prečo som sa rozhodla pre túto knihu?

  • V prvom rade, pretože slovo "siréna" vo mne evokuje spojenie mora a mytológie, o ktorej som doteraz ešte veľa kníh nečítala, minimálne to pre mňa predstavuje čosi nové a svieže.
  • Ten obal! Farby! Modrá a tyrkysová...more, ktoré milujem. Nuž a nemôžem povedať, že ani tie šaty by som si rada nevyskúšala.
  • Po prečítaní anotácie ma samozrejme zaujal aj dej. A prológ ;-)


Čítanie, dej a moje dojmy

Knižka sa mi čítala celkom ľahko a rýchlo. V podstate, ak nerátam nejaké prvé dve-tri kapitoly, kde sa to ešte len rozbiehalo a zoznamovala som sa s postavami, čo mi chvíľku trvalo, zvyšok už išiel pekne plynulo a príbeh som dočítala za jeden deň.
Moje dojmy sú...no ja jednej strane dobré, v zmysle, že to bolo skutočne niečo iné a svieže, ako som aj očakávala, hlavne obraz Oceánie bol vykreslený veľmi pekne, až som občas sama cítila, akoby som sa niesla na morských vlnkách a cítila ten slaný oceánsky vzduch. Taktiež aj zápletka bola zaujímavo vymyslená, hlavne, čo sa týka druhej polovice knihy. Hoci Sirény už z mytológie trošku poznáme, autorka vymyslela predsa len niečo nové a preto má u mňa kladný bodík.



"Spev mi prenikol do uší, spustila som ruky a moje obavy i strach sa rozplynuli v tónoch piesne. 
Pulzovala vo mne túžba, ktorá viedla moje kroky k zábradliu. Prahla som po tom, aby som uhasila ten neutíšiteľný smäd a napojila každú bunku svojho tela."


Na druhej strane, našlo sa samozrejme aj pár negatív. V prvom rade, depresia hlavnej postavy. Nechcem tu veľmi spoilerovať dej, preto napíšem len toľko, že hoci som Kahlen v mnohých veciach chápala, občas bola tá pesimistická nôta až priveľká. Alebo skôr pridlhá.
Tiež mi tu chýbala väčšia prepracovanosť postáv. Ich povahy boli naozaj zaujímavé a odlišné, každá mala niečo svojské, čo je pre príbeh dôležité, avšak akoby mi proste chýbalo ešte čosi viac. Beriem to ale tak, že je to autorkine začínajúce dielo, ktoré napísala ešte pred Selekciou, s ktorou to síce nemôžem porovnať, ale cítim ešte akúsi nevypísanosť (alebo ako to nazvať :D).
A aby som nezabudla, čo sa týka mladej lásky a Akinliho (ktorý bol mimochodom dokonalým stelesnením dobroty a trpezlivosti), nuž, na to si spravte názor sami. Naozaj. Nerada by som písala viac spoilerov. Budem radšej, ak si knižku tiež prečítate a prípadne mi dáte vedieť, ako to vidíte vy :-)


"Bola voda natoľko ľadová, aby mu ublížila? Moja koža to už nevnímala. Jediné, čo mu zostalo, bola jeho schopnosť dýchať. Vzápätí sa bez akéhokoľvek odporu ponoril pod hladinu. 
Nasledovala som ho."


Možno za to môže predchádzajúca literatúra, ktorú som čítala, ale tak to cítim. Tri kávičky.




Cover photo: goodreads

2 komentáre:

  1. Vyzerá to ako zaujímavá kniha. Ja som si objednala knihu Mŕtve dievča neklame, ktorá bola predloha aj na seriál 13 reasons why ktorý práve sledujem a som veľmi zvedavá :D Ale aj táto knižka ma zaujala, ak na ňu natrafím tak si ju určite vezmem

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To nepoznám, ani ten seriál, pozriem, čo to :-)
    Táto knižka možno nie je úplne že top, ale ako oddychovka ku kávičke je v pohodke :-)

    OdpovedaťOdstrániť